Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2009

Κάλαντα Χριστουγέννων 2

Στην αυλή του σπιτιού , περιμένοντας να ανοίξει η πόρτα , τα παλληκάρια τραγουδούσαν :

Άνοιξι πόρτα μ` άνοιξι
πόρτα μου καναρένια
έχω δυο λόγια να σου ειπώ
κι εκείνα ζαχαρένια

Ποιος είσ` εσύ ν` ανοίξω εγώ
ν` ανοίξω να `μπεις μέσα

Εγώ είμαι που σου έστειλα
στου μαντιλάκ` διμένα
τα μήλα , τα δαμάσκηνα
τα τρουφαντά κιράσια

Επίσης λέγονταν και οι παρακάτω στίχοι :

Εμείς εδώ δεν ήρθαμι
να φάμι κι να πιούμι
μόνο σας αγαπούσαμι
κι ήρθαμι να σας δούμι


Αν υπήρχε ελεύθερη κοπέλα στο σπίτι , λέγονταν τα παρακάτω :

Έβγα ερωτευμένη μου
κι ήρθα στο μαχαλά σου
για να σε ιδω για να με ιδεις
να βάλεις τα καλά σου

Απόψε την κιθάρα μου
τη στόλισα κορδέλες
κι ήρθα να πω τα κάλαντα
στις όμορφες κοπέλες

Οι στίχοι αυτοί μπορεί να παραλλάσσονταν ελαφρά ,
ανάλογα με τα πρόσωπα , τη διάθεση της στιγμής , την όρεξη για πειράγματα .
Η βασική τους όμως μορφή ήταν αυτή .
Στην περιοχή μας , ανάμεσα στο Ορτάκιοι και στην Αδριανούπολη , η βασική μορφή στα λόγια , τόσο στα κάλαντα όσο και σ` αυτά που λέγονταν
πριν και μετά από τα κάλαντα , είναι ίδια .
Βέβαια υπήρχαν πάντα παραλλαγές από χωριό σε χωριό ,
τόσο στα λόγια , όσο και στο μουσικό ήχο .

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...